Beste lezers, kijkers, sponsors en abonnees,

Deze keer krijgt u, zomaar door de week, een extra Wynia’s Week in de bus. En dat om slechts één reden: Wynia’s Week zelf. Kort voor Kerst 2018 nam ik ontslag als columnist en commentator bij Elsevier Weekblad om de handen vrij te hebben voor mijn nieuwe onderneming: Wynia’s Week. Regelmatig krijg ik vragen over hoe het gaat en wat de toekomstplannen zijn. Daarom deze extra nieuwsbrief.

Wat is Wynia’s Week?

Wynia’s Week is een onafhankelijk, ongebonden en voornamelijk digitaal platform voor nieuws en opinie, met de nadruk op politiek, economie en diplomatie. Het hart wordt gevormd door de website www.sypwynia.nl en de wekelijkse nieuwsbrief Wynia’s Week, die op zaterdagmorgen bij de abonnees in de digitale bus landt.
Wynia’s Week doet niet aan etiketten als links of rechts. Niet omdat die etiketten er niet toe doen, maar omdat het weinig zegt en vaak meer tot verwarring dan tot duidelijkheid leidt. Het is beter om met een open, nieuwsgierige blik naar de werkelijkheid te kijken, in plaats van eerst na te moeten denken of je waarneming wel bij je etiket past.
Wynia’s Week is ook een netwerk. Er werken verschillende auteurs mee aan Wynia’s Week, zoals bijvoorbeeld Eduard Bomhoff, Roelof Bouwman en Ronald Havenaar. Mijn eigen stukken op Wynia’s Week duiken ook op in andere digitale media, zoals The Post Online en (in het Engels vertaald) op Dutchnews.nl.

Mijn wekelijkse video’s – ook Wynia’s Week geheten – worden gemaakt met medewerking van Café Weltschmerz en verspreid via YouTube, via de podcast van Café Weltschmerz en uiteraard via website en nieuwsbrief. De komende weken en maanden gaat Wynia’s Week naar verwachting meer netwerk-samenwerkingsverbanden aan, vooral met digitale platformen.
Daarnaast verschijnen mijn publicaties in andere media (en vervolgens weer in Wynia’s Week). Ik draag bij aan de digitale èn papieren publicaties van het Belgische weekblad Knack en het Duitse maandblad Tichys Einblick (en de Nederlandstalige versie verschijnt dan weer in Wynia’s Week).
Verder verzorg ik gastoptredens op radio en tv, als ook in podcasts. Zo ben ik ‘Opiniemaker’ in het gelijknamige zaterdagse radioprogramma op Radio 1 en was ik onder meer te gast in de podcasts van Jan Roos en Wierd Duk. Van tijd tot tijd ben ik ook op tv te horen en te zien, zoals in het tv-programma Goedemorgen Nederland, van WNL.
Mijn spreekbeurten maken uiteraard ook onderdeel uit van het mediaproject Wynia’s Week. Bedrijven, businessclubs, verenigingen of andere organisaties die mij – of andere auteurs van Wynia’s Week – willen uitnodigen voor een spreekbeurt kunnen zich hier melden of een e-mail sturen.

Waar komt de naam Wynia’s Week vandaan?

‘Wynia’s Week’ is als idee ontleend aan het weekblad – en later tweewekelijkse blad – van de dwarse (linkse), van huis uit joodse Amerikaanse journalist I. F. Stone (1907-1989). Ik heb hem kort voor zijn dood nog geïnterviewd, samen met Gerlof Leistra. Stone was een bekende verslaggever in vooraanstaande Amerikaanse media, maar begon voor zichzelf, met zijn I. F. Stone’s Weekly. Dat idee van Stone heeft mij altijd geweldig aangesproken. Zoals het mij ook aansprak dat je in Friesland vroeger Hepkema’s Courant had.

I.F. Stone

Twaalf jaar geleden gebruikte ik het begrip ‘Wynia’s Week’ voor het eerst voor de veelbekeken videofilmpjes die ik tot 2013 voor weekblad Elsevier maakte. We maakten al vlogs voordat ze zo heetten!
In Duitsland maakt Roland Tichy sinds enkele jaren met een klein team Tichys Einblick: een onafhankelijke website met nieuws en opinie, met video’s, boeken en spreekbeurten – plus (maar dat kwam pas later) een maandblad, met veelal artikelen die eerder al online verschenen zijn. In de Financial Times werd Tichys Einblick beschreven als onderdeel van een reeks media-initiatieven die een groeiende groep – ook invloedrijke – Duitsers aanspreekt, al was het maar omdat de antennes van het Duitse media-establishment roestig aan het worden zijn. De aanpak van Tichy spreekt mij aan. Ik publiceer zelf van tijd tot tijd ook in Tichy’s Einblick.

Verschijnt Wynia’s Week ook op papier?

Dat is niet direct de bedoeling, al zijn er wel plannen voor boekpublicaties. En ik publiceer ondertussen wel in dag-, week- en maandbladen, zoals in De Telegraaf, in Knack, in Tichys Einblick en in enkele vakbladen. Want papier is natuurlijk allerminst dood, integendeel.

Wat is het verdienmodel van Wynia’s Week?

Dat is een van de meest gestelde vragen – nieuwsgierig, belangstellend, verbaasd – sinds ik mij vanaf eind 2018 volledig aan Wynia’s Week ging wijden – zowel van lezers als van professionals. Het zijn ook begrijpelijke vragen. Een abonnement op Wynia’s Week is immers gratis. Wynia’s Week heeft ook geen betaalmuur.
Zoals Wynia’s Week een netwerkconstructie is, zo genereren ook de diverse activiteiten binnen Wynia’s Week eigen inkomsten. Sommige zijn nog in ontwikkeling, andere zijn al van start gegaan.
Zo kunnen sympathisanten van Wynia’s Week sponsor worden via een – uiteraard geheel vrijwillige – maandelijkse bijdrage via backme.org. Dit sponsorproject loopt nog maar kort, maar ziet er nu al perspectiefrijk uit. Voor éénmalige sponsorbijdragen aan Wynia’s Week kunt u ook hier terecht.

Deze wijze van mediafinanciering is helemaal 21ste eeuw, zo komt het mij voor: vrijwillig, tot niets verplichtend en ook nog inkomensafhankelijk! Andere, meer gangbare inkomstenbronnen worden uiteraard ook overwogen. Maar Wynia’s Week blijft gratis.

Hoe gaat het verder?

Wynia’s Week bereikt nu via diverse kanalen al vele honderdduizenden mensen per maand. De diverse kanalen versterken elkaar. De Wynia’s Week-filmpjes op YouTube leiden kijkers weer naar de website en de nieuwsbrief, waardoor kijkers tevens lezers en wellicht abonnees (en eventueel ook sponsors) worden.
Zo kan en wil Wynia’s Week de komende weken, maanden en jaren uitdijen: een onafhankelijk, ongebonden medium in een wereld waarin dat niet vanzelfsprekend is. Met een extra focus op de burger, in een wereld waarin die burger het vaak moet afleggen tegen overheden, belangengroepen en grote bedrijven.
I.F. Stone haalde in zijn toptijd hooguit 70.000 abonnees in de theoretisch gezien gigantische Amerikaanse lezersmarkt. Voor Wynia’s Week is dat een mooie doelstelling, voor over een jaar of wat. Plus natuurlijk de (nu al) vele tienduizenden kijkers en luisteraars per week via Café Weltschmerz en YouTube en de vele duizenden die via andere kanalen kennis nemen van de verhalen in Wynia’s Week.

Rond de jaarwisseling 2019/2020 houdt Wynia’s Week volgens plan de eerste van een reeks bijeenkomsten voor lezers, abonnees, sponsors en andere belangstellenden van Wynia’s Week, in de vorm van een zondagmatinee. Noteer alvast de datum van de eerste bijeenkomst: zondag 2 februari 2020, 15.00 uur in een theater in de Amsterdamse binnenstad. Van harte welkom!

Een vriendelijke groet,
Syp Wynia