
Wynia's week: Bij het corruptieschandaal van Bpost gedraagt de pers zich als maffiamaatje |
1

Bij het corruptieschandaal van Bpost
gedraagt de pers zich als maffiamaatje
Posted on 12 augustus 2023 by Mark Koster

In boeken die niet gerecenseerd worden staan vaak meer opzienbarende inzichten dan in
boeken die groots worden besproken. Taboeboeken worden genegeerd, omdat ze een
gevaar vormen voor de status quo. Galilei’s Dialogo (1633) werd door het Vaticaan verboden
omdat de sterrenkundige aantoonde dat de aarde niet het middelpunt van ons heelal was,
maar de aarde rondjes om de zon draait. Een schokkende ontdekking voor katholieke
prelaten die meenden dat zij de zon van het universum vormden.  

Nou voert het veel te ver om het boek BPost/Holdup van Emmanuel Vanbrussel en Wouter
Verschelden te vergelijken met het ontwrichtende werk van de tegendraadse
sterrenkundige uit Pisa, maar toch komen dezelfde mechanismen op gang: de waarheid mag
niet worden verteld. 

170 miljoen subsidie voor krantenbezorging 
BPost/Holdup beschrijft een schandaal van 4 miljard euro, waarbij de Belgische uitgevers
een bijrol spelen als geniepige gauwdieven. Het is een ontluisterend verhaal, een cynische

https://www.wyniasweek.nl/doordat-belgie-de-eigen-krantenbezorging-met-miljarden-subsidieert-konden-belgische-uitgevers-de-nederlandse-media-opkopen/


Wynia's week: Bij het corruptieschandaal van Bpost gedraagt de pers zich als maffiamaatje |
2

sage hoe mediaondernemers samen met bevriende politici en maatjes in de top van
staatsbedrijf Bpost miljoenen aan subsidies binnentrekken.  

Die subsidies betroffen de bezorging van de kranten, een bedrag van 170 miljoen euro. Als
dit om het ophalen van de vuilnis in Palermo was gegaan, zou het een straf voorbeeld zijn
geweest van de maffiose en corrupte zondeval van het openbaar bestuur.  

De uitgevers schakelen met behulp van ambitieuze politici en opportunistische bestuurders
van Bpost een uitdager uit die ook aasde op de gunning. De mailtjes over de deal zijn
onverbloemd en tonen hoe de zaak werd beklonken in de wandelgangen van de Wetstraat
en in restaurants in Antwerpen en Brussel.  

Uitdager PPP krijgt een snipper van de deal toegeworpen (het bedrijf mag in Gent de
verspreiding blijven doen), maar moet zich dan wel terugtrekken. ’Eerst moet PPP ergens
het signaal opvangen dat we wel iets willen doen als ze zich terugtrekken uit de concessie.
Dan staan we krantenvolumes in het Gentse af aan PPP. Dat doen we natuurlijk niet
rechtstreeks, maar via de uitgevers. We mogen daar officieel zeker niet tussen zitten.
Daarna laten we de uitgevers per brief aan Bpost hun contract voor het Gentse opzeggen
omwille van de slechte dienstverlening, zodat het lijkt alsof het idee van de wissel allemaal
van hen komt. En tot slot: eens we zeker weten dat PPP zich terugtrekt uit de race, dienen
we onze eigen offerte in voor het krantencontract. Uiteraard aan de hoogste prijzen, want
we gaan dan de enige kandidaat zijn’, tekent een Bpost bestuurder het plan uit.  

DPG-baas razend op Kamerlid 
Tijdens etentjes in Antwerpen en Brussel wordt de tripartite deal tussen de uitgevers, Bpost
en PPP daarna uitgewerkt en afgeblust in een met alcohol overgoten lunch in
driesterrenrestaurant Zilte in Antwerpen. Tijdens het rendez-vous bedankt Bpost de
krantenuitgevers voor de samenwerking. De rekening loopt op tot ruim 2.500 euro, waarvan
915 euro voor wijn en champagne. 

In het boek staat ook beschreven hoe Christian Van Thillo, de baas van DPG, zich inzet om
critici de mond te snoeren. Je leest het en denkt: in Italië krijg je een paardenhoofd in je
bed, in België word je ontboden in de kamer van de baas om een donderpreek te
ontvangen.  

Zo is Van Thillo razend op N-VA-Kamerlid Michael Freilich. Die heeft op de Nederlandse
radio zijn onvrede uitgesproken over de schimmige subsidiedeal. ‘Als je met subsidies start,
weet je waar je begint, maar je weet nooit waar je eindigt. Je ziet zoveel negatieve



Wynia's week: Bij het corruptieschandaal van Bpost gedraagt de pers zich als maffiamaatje |
3

neveneffecten naar boven komen, dat het voor ons duidelijk is dat dit moet stoppen’, zegt
hij. Een gezond standpunt lijkt me.  

‘Een intern Belgische kwestie’ 
Freilich waarschuwt ook voor ontwrichting van het Nederlandse perslandschap omdat
Belgische partijen ‘geld gebruiken om anderen op te kopen’. Freilich doelt erop dat
Mediahuis en DPG als gevolg van het subsidiecadeau in het bezit konden komen van Het
Parool, Trouw, AD, Volkskrant (DPG) en Telegraaf en NRC (Mediahuis). ‘Dat is niet eerlijk
tegenover jullie’, zegt hij in het radiogesprek. 

De volksvertegenwoordiger slaat ook alarm bij de Nederlandse regering, maar premier
Rutte en de Belgische premier De Croo halen hun schouders op. In het parlement worden
vragen gesteld over de ‘dominantie van de Belgen’ en het mogelijke gevaar voor de
pluriformiteit, maar minister Arie Slob (onderwijs en media) laat weten ‘dat het een intern
Belgische kwestie’ betreft. Daarmee leek de zaak in de la te belanden, tot Kamerlid Pieter
Omtzigt zich ermee ging bemoeien.  

Omtzigt: journaille ten prooi aan ‘autocensuur’ 
Omtzigt vindt het absurd dat de kwestie weinig aandacht krijgt. ’Als je de pers aan het
subsidie-infuus legt dan weet je dat moeilijke dingen nog moeilijker boven tafel komen’,
verklaarde hij. In een rede voor de journalistenvakbond komt hij er later nog eens op terug
en verwijt hij het journaille ten prooi te zijn gevallen aan ‘autocensuur’. ‘Daar waar het
makkelijk is om in het publieke domein iedereen de maat te nemen, vindt men het moeilijk
om in eigen huis goed te kijken wat er aan de hand is. Dat stemt tot nadenken als u van
andere mensen en uw bronnen moed verwacht.’ 

Het onthullende Bpost-boek is onder de uitgevers die het meeste profiteerden van de
subsidie uitgegroeid tot het taboe van België. Behalve De Gazet van Antwerpen, onderdeel
van Mediahuis, besteedt geen krant aandacht aan BPost/Holdup. Bij de Gazet werkt een
dappere hoofdredacteur: Frederik De Swaef. Hij werkte eerder voor DPG en heeft geen last
van zelfcensuur. Als een van de weinigen. 

DPG, grootgebruiker van de subsidie-regeling, negeert het boek totaal. De Morgen (van
DPG) noemt de titel van het boek één keer. De krant kan niet anders, omdat Michael
Freilich eruit citeert om zijn pleidooi voor een parlementaire hoorzitting te onderbouwen.
Het zal uiteindelijk een oliedomme strategie blijken. 



Wynia's week: Bij het corruptieschandaal van Bpost gedraagt de pers zich als maffiamaatje |
4

Het boek staat inmiddels in de toptien voor non-fictie boeken. De informatie over de
corruptie sijpelt langzaam naar buiten. Knack (een uitgave van uitgeverij Roularta)
interviewde Kamerlid Freilich over de zaak en daarin vertelde hij over zijn aanvaring met de
DPG topman. ‘Christian Van Thillo schold me op subtiele manier de huid vol’, stelt hij in
Knack. Ook De Tijd, een financieel-economische krant van de kleine uitgever Mediafin, dook
in de zaak, nadat de Belgische mededingingswaakhond bij uitgevers een inval deed om
onderzoek te doen naar de subsidiekwestie.  

Publiek neemt wraak: oplages dalen 
Nog steeds blijven de profiteurs het boek doodzwijgen in de eigen kolommen. Gelukkig
neemt het publiek subtiel wraak op de lafbekjes. Het aantal abonnementen van de
zwijgtitels daalt en daalt. De lezers hebben geen zin meer in het gehuichel van de
‘regimepers’.  

Wie wel overleven? De titels die niet langer meedoen met het verzwijgen van het
subsidieschandaal. De Tijd steeg het afgelopen jaar in oplage met 3,3%. De grootste
verliezer met 19% is Het Laatste Nieuws van DPG. Net als de katholieke kerk loopt ook die
krant hard leeg. 

Mark Koster bericht in Wynia’s Week over de woelingen op de mediamarkt.  

We vallen u er niet graag mee lastig, maar het is natuurlijk wel waar: de donateurs
vormen het fundament van Wynia’s Week. U maakt het als donateur mogelijk dat ons
online magazine 104 keer per jaar verschijnt. Doneren kan op verschillende manieren,
kijk HIER. Alvast hartelijk dank! 

https://www.wyniasweek.nl/author/markkoster/
https://wyniasweek.us4.list-manage.com/track/click?u=cd1fbe814cacc472f38470314&id=7d1f07aec5&e=93b53dd2f7

