John de Mol riskt Christian van Thillo van het bord in de strijd om RTL

dpg
Christian van Thillo, de baas van het Belgische mediabedrijf DPG rukt op in Nederland. Lukt het hem om RTL in handen te krijgen? (Beeld: Belga Foto: Dirk Waem)

Hoe loopt de strijd om RTL af? Gaat John de Mol er vandoor met de televisiezender of krijgt zijn grote rivaal Christian van Thillo van DPG het toch in bezit? Mark Koster bericht van het front van deze mediaoorlog.

TV-tycoon John de Mol houdt van risken en zijn tegenstanders dan te verrassen met een onverwachte manoeuvre. Zijn zus Linda vertelde eens dat ze een niet-aanvalsverdrag had afgesloten met haar broer, maar dat hij haar toch onaangekondigd aanviel op het bord. ‘Ik had toch niet gezegd hoe lang ik niet zou aanvallen’, reageerde John de Mol jolig.

John de Mol is aan het media-risken en maakt weer miraculeuze bewegingen. De tycoon van Talpa wil graag fuseren met RTL Nederland en zich samen met de tv-collega wapenen tegen internationale media-mastodonten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de medezeggenschapswaakhond, is kritisch op het samengaan, want in Nederland zou de combinatie RTL/Talpa een te groot marktaandeel kunnen vormen op de adverteerdersmarkt. De mededingingsautoriteit dubt. Na anderhalf jaar staat het sein nog steeds op rood.

De Mol in zee met concurrent van Van Thillo

Om de impasse te doorbreken heeft De Mol een meesterzet gedaan. Hij heeft het reclame-verkoopkanaal van Talpa overgedaan aan het Belgische uitgeefconcern Mediahuis om daarmee tegemoet te komen aan de eisen van de ACM. Mediahuis, uitgever van onder meer NRC, De Telegraaf en het Noordhollands Dagblad, gaat alle advertenties van Talpa verkopen en mag naar eigen zeggen eigen prijzen bepalen. Daarmee ontstaat er – op papier – een ‘onafhankelijke’ derde partij. Televisie-adverteerders kunnen nu terecht bij de STER, RTL/Talpa en Mediahuis. Of de ACM akkoord gaat, is de kwestie.

Mochten De Mol en RTL toestemming krijgen, dan zal er op de bestuursetage aan het Mediaplein in Antwerpen heel hard worden gevloekt. De zet van John de Mol is een poging om een van zijn grotere opponenten uit te schakelen: Christian van Thillo. Die kijkt naar het riskbord en denkt hetzelfde als zus Linda: ik ben door de benen gespeeld.

Waar draait het om? De Mol en Van Thillo azen allebei op RTL Nederland. Christian van Thillo is een Belgische mediamagnaat die in Nederland en België een waaier aan media-activiteiten ontplooit. In België geeft hij twee grote kranten uit: het populair-volkse Het Laatste Nieuws en het elitair-progressieve De Morgen.

Daarnaast is Van Thillo de baas van de commerciële tv-zender TVM en van een aantal radiostations, waarvan Qmusic de grootste is. In Nederland geeft hij vier landelijke kranten uit (AD, Het Parool, Trouw en de Volkskrant), zeven regio-titels en de tijdschriften Libelle, VT Wonen en Donald Duck. Verder is hij eigenaar van radiozender Qmusic, nieuwssite Nu.nl en vergelijkingsportaal Independer.

Christian van Thillo mist in Nederland echter één medium: tv. Al vijftien jaar aast hij op beeldbuispubliek. DPG deed eerder een bod op SBS, maar dat ketste af. Sanoma en Talpa gristen de volkszender voor hem weg. Voor een veel te hoog bedrag, dat wel. Sanoma moest later flink afschrijven op de aankoop en ook De Mol, die het afgeprijsde SBS in 2017 overnam, heeft vooralsnog weinig plezier beleefd aan de aanschaf van SBS.

SBS wil maar niet vlotten

Op een paar klappers na, zoals talkshow Vandaag Inside, zijn er bij SBS weinig kaskrakers te noteren. De gedachte dat er een nieuwe Big Brother of een verse The Voice uitgebroed kon worden is niet uitgekomen. Ook de internet- en nieuwsactiviteiten, in 2017 opende De Mol de aanval op Google en Facebook, zijn nooit van de grond gekomen. De Mol kocht ANP in de hoop een nieuwsvliegwiel in huis te halen, maar het ANP bleek geen deus ex machina te zijn, maar precies wat het is: een neutraal nieuwsagentschap waar commercieel niet mee te marchanderen valt. Daar had De Mol uiteindelijk dus niks aan.

De Mol transformeerde in vijf jaar tijd van een onverschrokken aanvaller in een verdediger die zich staande moet houden door zijn tegenstander af en toe een duw te geven. Door zijn sales-apparaat te verkopen aan Mediahuis, de grote concurrent van DPG, heeft hij Van Thillo vanachter getackeld.

Volgens ex-Talpa topdog Ruud de Langen waren ze bij DPG zo boos over De Mol’s streek dat DPG-CEO Erik Roddenhof een overleg met collega-uitgevers een uur voor aanvang afzegde. ‘Onthou goed: Van Thillo zit hier bovenop’, zegt een insider die is ingevoerd in de boardroom-overleggen in het hoofdkwartier in Antwerpen, het Pentagon van DPG.

[google_display-2]

Van Thillo is niet geheimzinnig over zijn ambities. Toen bekend werd dat RTL koos voor De Mol, was hij zwaar beledigd. Hij had RTL een mooi overnamebod gedaan, dacht hij zelf.

Hij vatte de afwijzing bijna persoonlijk op. In het Financieele Dagblad verklaarde hij dat de band tussen De Mol en hem niet goed meer zit. ‘Hij mag me misschien niet. En dat is ieders recht. Hij is altijd erg vriendelijk, maar ik voel wel… Hij glimlacht wel naar mij, maar daar houdt het op. Dat is niet zo erg. Ik heb er nooit wakker van gelegen.

Niettemin adviseerde Van Thillo ACM om de aanstaande fusie af te keuren, omdat een deal ‘met Talpa niks anders is dan de mededingingsautoriteit vragen om een monopolie goed te keuren.

Van Thillo probeert al een tijd spaken in de wielen te steken bij De Mol. Samen met De Mol streed Van Thillo nog tegen een overheidsveiling voor radiofrequenties, omdat dit de mannen kostbaarder leek dan een tijdelijke verlenging van bestaande licenties. Maar in maart zag Van Thillo er ineens vanaf om nog samen op te trekken. DPG wilde toch veilen, wat een oorlogsverklaring was aan het adres van De Mol.

Wie DPG-ers spreekt over dit besluit hoort mannen orakelen, vrouwen waren niet aanwezig bij het stratego-beraad, die zich hebben gespecialiseerd in speltheorie. Het is de militaire strateeg Von Clausewitz maar dan in het zakenleven.

Een mannengevecht

De omgangsvormen tussen de twee tycoons is nu uiterst ijzig. Als De Mol aan een shirtje mag trekken, kunnen wij hem een gele kaart aansmeren lijkt de tactiek van de Belgen. Het geklier van DPG heeft effect gehad: De Mol moet een van zijn vier radiostations (Sky, 538, Veronica, Radio 10) opgeven en nu meebieden op dure kavels, die hij al in bezit heeft.

Maar De Mol laat zich niet kennen. Recent lijfde hij radiobaas Dave Minneboo van Qmusic in. Die had daarvoor bij Talpa de radiotak, vooral 538, laten groeien en keerde terug naar zijn oude baas. Eerder wist Van Thillo op zijn beurt persoonlijk de gang van de populaire diskjockey Mattie Valk naar Talpa te dwarsbomen door met hem te gaan wandelen in een Belgisch bos.

Het is het stoere jongensgedrag van clubeigenaren die hun sterren paaien met onwaarschijnlijke beloftes. Of de verkoop van de advertentiedochter genoeg is om de fusie te laten doorgaan, zal nu snel blijken. Christian van Thillo moet voorlopig afwachten voor hij weer kan terugslaan.

Mark Koster bericht in Wynia’s Week over de woelingen op de Nederlandse mediamarkt. Eerdere afleveringen vindt u HIER.

We vallen u er niet graag mee lastig, maar het is natuurlijk wel waar: de donateurs vormen het fundament van Wynia’s Week. U maakt het als donateur mogelijk dat ons online magazine 104 keer per jaar verschijnt – ook nu, in 2023. Doneren kan op verschillende manieren, kijk HIER. Alvast hartelijk dank!