Islamitische terreurdreiging zet voortbestaan kerstmarkten onder druk

benno
De kerstmarkt in Straatsburg waar op 11 december 2018 een islamitische terreuraanslag plaatsvond met 5 doden en 11 gewonden en waar in 2000 en 2016 aanslagen werden verijdeld. Beeld: YouTube.

De islamisering van Nederland is al tientallen jaren gaande, vooral door immigratie, maar ook door politieke druk in binnen- en buitenland. Het heeft er alle schijn van dat opwinding over het Israëlische optreden tegen de radicale Hamas-moslims in de Gazastrook een nieuwe impuls heeft gegeven aan die islamisering. Nederland onderscheidt zich daarbij van veel andere westerse landen door het gebrek aan weerstand tegen de islam. Dat terwijl het buigen voor de islam (ook door ‘zelfislamisering’) toch ernstige risico’s voor westerse waarden, rechten en vrijheden met zich meebrengt, evenals ernstig verlies van maatschappelijke samenhang. Benno de Jongh schetst deze weken in Wynia’s Week hoe de islam greep krijgt op Nederland en wat er nog aan te doen is.

Deel 16: Kerstmarkten

Kerststallen, lichtjes en kerstversieringen. Glühwein, gepofte kastanjes, Bratwurst en Flammkuchen. De een houdt van de  gezelligheid van kerstmarkten, de ander vindt het maar een kleffe, kunstmatige bedoening. Maar er is één groep die sowieso niet al te dol is op de kerstmarkt: radicale moslims.

Ideaal doelwit van aanslagen

Bij aanslagen op kerstmarkten in West-Europa, met name in Duitsland, is het afgelopen decennium een flink aantal doden en gewonden gevallen. Voor de islamitische aanslagplegers is de kerstmarkt een ideaal doelwit: er zijn veel mensen bij elkaar en het is een belangrijk symbool van de westerse cultuur. De markten bevinden zich vaak in het hart van steden en dorpen, waardoor het effect van de terreur maximaal is.

Op 19 december 2016 reed een vrachtwagen in op het publiek van een kerstmarkt in de Breitscheidplatz bij de  Gedächtniskirche in Berlijn. Daarbij vielen 13 doden en 67 zwaargewonden. De dader was een Tunesiër die zou worden uitgezet nadat zijn asielaanvraag was afgewezen. De aanslag werd opgeëist door terreurgroep Islamitische Staat.

Op 11 december 2018 vielen bij een aanslag op de bekende jaarlijkse kerstmarkt Christkindelsmärik in Straatsburg 5 doden en 11 gewonden. De 29-jarige Frans-Algerijnse Cherif Chekatt schoot met een revolver om zich heen en viel met een mes mensen aan terwijl hij ‘Allahu Akbar’ riep. Twee dagen na de aanslag werd Chekatt na een klopjacht doodgeschoten door agenten. In 2000 en 2016 werden al aanslagen verijdeld op dezelfde Straatsburgse kerstmarkt. Ook veel andere aanslagen op kerstmarkten werden de afgelopen jaren verijdeld, zoals in Essen in 2017, in Keulen in 2023, in Augsburg in 2024 en in Noord-Duitsland (plaats niet bekendgemaakt) in 2024.

De aanslag in Maagdenburg

Op 20 december 2024 reed Taleb A. met zijn auto op hoge snelheid over de kerstmarkt in Maagdenburg waarbij 6 doden en ruim 300 gewonden vielen. Traditionele media waren er als de kippen bij om A., ondanks allerlei tegenstrijdigheden in het daderprofiel, in het anti-islam-kamp te duwen. Zo schrijft de NOS in het recente artikel met de kop ‘Duitse kerstmarktseizoen begonnen met meer betonblokken en barricades’ over de dader: ‘Hij zou zich hebben gekeerd tegen de vermeende islamisering van Duitsland.’

Allereerst valt op dat in dit NOS-artikel woorden als ‘jihadisme’ en ‘moslims’ ontbreken. Het woord ‘islam’ wordt slechts eenmaal genoemd, in bovenstaand citaat, in relatie dus met het vermeende anti-islam standpunt van de dader. Verder wordt het terroristische gevaar telkens genuanceerd: een vreemd contrast met de aanleiding van het artikel, namelijk de toename van beveiligingsmaatregelen door terreur.

Het is alsof de terreurdreiging een natuurverschijnsel is, zonder oorsprong of ideologie. De onoplettende lezer zou zelfs kunnen denken dat kerstmarkten vooral te kampen hebben met aanslagplegers die kritisch zijn op de islam, aangezien alleen de aanslag in Maagdenburg wordt genoemd. Denken ze bij de NOS dat hun lezers achterlijk zijn? Soms heeft het er de schijn van.

Taqiyya

Daarnaast is het motief van de dader, een 50-jarige man uit Saoedi-Arabië, ook een jaar na de aanslag allerminst zeker. Hij zou kwaad zijn over de islamisering van Duitsland, terwijl hij er zelf als ex-moslim zou worden achtergesteld, is het meest gehoorde verhaal. Maar ‘taqiyya’ zou ook een plausibele optie kunnen zijn. Dat komt er in het kort op neer dat het moslims toegestaan is om onder specifieke omstandigheden te liegen of niet-moslims te doen geloven dat ze ‘vrienden’ zijn, dat ze aan hun kant staan en als minderheid volledig geïntegreerd zijn in de samenleving van de meerderheid. Bovendien: wie uit naam van ‘islamofobie’ een aanslag wil plegen, kan vast een logischer doelwit vinden dan een kerstmarkt.

Merkel-lego

Vermoedelijk zullen we het motief van Taleb A. nooit met zekerheid te weten komen. Dat neemt niet weg dat de aanslag in Maagdenburg heeft gezorgd voor nog meer beveiliging rondom West-Europese kerstmarkten. Het gevolg is zwaarbewapende militairen, agenten en privé-beveiligers. Rondom de markten zijn barricades geplaatst, die moeten vermijden dat jihadisten van hun auto of vrachtwagen een moordwapen maken.

De betonblokken heten in de volksmond ook wel ‘Merkel-lego’, vernoemd naar Angela Merkel. In 2015 zorgde de toenmalig bondskanselier met haar bekende uitspraak ‘Wir schaffen das’ en ‘Wilkommenskultur’ ervoor dat miljoenen islamitische mannen – onder wie veel Syriërs –zich konden vestigen in Duitsland en de rest van Noord-, West- en Zuid-Europa. Deze immigratiestroom houdt sindsdien aan, ook al wordt Syrië inmiddels beschouwd als een veilig land. Omdat er onder de immigranten amper antecedentenonderzoek is verricht, zullen zich onder hen ook (potentiële) terroristen bevinden.

Het contrast kan bijna niet groter zijn: aan de ene kant de gezelligheid van de kneuterige kraampjes en warme chocolademelk en aan de andere kant de barricades en zware beveiliging. Sinds de Dresdner Striezelmarkt in 1434 is de kerstmarkt een belangrijk onderdeel van de Duitse cultuur, met zes eeuwen later meer dan 3000 markten als resultaat. De ondernemersverenigingen betalen doorgaans de beveiligingskosten zelf, die dan weer worden doorberekend in de prijzen van drank en spijzen. De meeste kerstmarkten gaan ondanks de terreurdreiging door, op een aantal kleinere kerstmarkten na die werden afgeblazen na onenigheid tussen ondernemers en gemeente over de beveiligingskosten.

Sommige barricades moeten ook nog worden bemand, omdat de hulpdiensten er langs moeten kunnen in geval van nood. Het meest absurde tafereel doet zich misschien wel voor in Augsburg. Daar staan de mobiele versperringen rondom de kerstmarkt op de tramrails, waardoor die telkens als de tram passeert – dat is meermaals per uur –moeten worden verplaatst. Per dag zijn in totaal twaalf mensen, in ploegendiensten van drie (per rijrichting en per dagdeel) bezig met het weghalen en terugzetten van de barricades. Je kunt veel zeggen over de radicale islam, maar niet dat het geen bron is van werkgelegenheid in West-Europa.

‘Free Palestine’

De haat van islamisten in de richting van het kerstfeest vertaalt zich niet alleen in aanslagen. Zo zagen we in de eerste dagen van december hoe een grote pro-Palestina demonstratie de opening van de kerstmarkt op de Grote Markt in Brussel gijzelde.

Eerder was er daar al ophef over de nieuwe kerststal. Een interieurarchitecte ontwierp een doorzichtige stal met levensgrote, textiele figuren zonder gezicht. Critici zien hierin de zoveelste aanwijzing van doorgeschoten politieke correctheid en westerse zelfhaat. 

Om de treurigheid van de kerststal verder te benadrukken, spoten vandalen de slogan ‘Free Palestine’ op het plastic scherm dat rond de stal hangt. Ook de naam van de kerstmarkt, ‘Winterpret’, past in een breder plaatje waarin bestuurders en ambtenaren doodsbang zijn dat moslims gekwetst raken door woorden als ‘kerst’ of andere uitingen die in de verte aan het christendom of Europese tradities doen denken.

Syriërs laten zien wie de baas is

Ook de eenjarige bevrijding van Syrië van Bashar al-Assad op 8 december werd aangegrepen om menige Duitse kerstmarkt te verstoren. Honderdduizenden Syrische immigranten vierden de machtswisseling in onder meer Berlijn, Stuttgart, Maagdenburg, Essen, Mainz en Nürnberg. Ze schreeuwden kreten als ‘Allahu Akbar’ en liepen door de centra van steden in optochten, voorzien van islamitische muziek en vlagvertoon.

Bezoekers werden dusdanig geïntimideerd dat ze de kerstmarkten verlieten, terwijl anderen de markt juist niet konden bereiken. Automatisch stelden veel Duitsers zich de vraag: als deze Syriërs zo blij zijn met de bevrijding, waarom helpen ze dan niet mee met de wederopbouw van hun land? En waarom verplichten de Duitse autoriteiten hen niet om terug te keren naar hun land?

Je zou nog vergoelijkend kunnen zeggen: die Syriërs waren oprecht blij en zochten gewoon een centrale plek op en toevallig was daar ook vaak de kerstmarkt. Maar dat zou een naïeve gedachte zijn: deze islamisten zijn bezig met het veroveren van de publieke ruimte en het laten zien wie de baas is. Wie er nog aan twijfelt dat de islamist zich ver verheven voelt boven Europese ongelovigen en christenen, hoeft alleen maar de christenvervolging in gedachten te nemen in veel islamitische landen als Syrië.

Op kerstmarkten is verder sprake van toenemende criminaliteit en vernielingen. Zo werden in een levende kerststal in Erbach bij Frankfurt twee ezels geslagen, de kerststal werd vernield en de daders deden hun behoefte in de naastgelegen kerk. Ook werden er elektriciteitskasten, kerstverlichting, decoratie en toiletten vernield en diverse kraampjes beroofd. De kerstmarkt in Erbach is bij lange na niet de enige die te kampen heeft met criminaliteit.

Kerstmarkten in Nederland

In Nederland zien we dit soort taferelen vooralsnog niet op grote schaal. De kerstmarkt in Valkenburg trekt jaarlijks honderdduizenden bezoekers en daar gaat het er over het algemeen gemoedelijk aan toe. Ook daar staan beveiligers en betonblokken bij de ingangen. Bij sommige andere Nederlandse kerstmarkten lijkt er op het eerste gezicht sprake van minder beveiligingsmaatregelen. Het is bijna alsof de organisatoren en autoriteiten denken dat het jihadisme stopt bij de grens.  

Broze toekomst voor kerstmarkt

In Oost-Europa is de sfeer op kerstmarkten nog weer een stuk aangenamer. Terwijl in Duitsland en Frankrijk flink wordt gebouwd met Merkel-lego en beveiligers met machinegeweren de kerstmarkten bevolken, is daar in Polen amper sprake van. In West-Europa geldt de Willkommenskultur vooral voor islamitische jongemannen. In Polen is de situatie omgekeerd: daar voelt iedereen zich veilig én welkom, behalve islamitische immigranten. Het verschil in veiligheid op straat tussen beide delen van het continent wordt intussen groter en groter.

De kerstmarkt is geen toevallig doelwit van islamisten. Het is een hoofdprijs, als een belangrijk symbool van de Europese cultuur en het christendom. Hoewel het aantal kerstmarkten vooralsnog niet in rap tempo terugloopt, lijkt de toekomst broos. De spanning rondom de kerstmarkten is voelbaar, een enkele aanslag kan genoeg zijn om deze eindejaarstraditie een grote slag toe te brengen. Is het niet door teruglopende bezoekersaantallen, dan wel door de hoge beveiligingskosten. En anders wel door het lankmoedige optreden van de autoriteiten, die er steeds vaker een gewoonte van maken om diep te buigen voor de islam.

Wynia’s Week verschijnt 156 keer per jaar en wordt volledig mogelijk gemaakt door de donateurs. Doet u mee, ook straks in het nieuwe jaar? Doneren kan zo. Hartelijk dank! 

Donateurs kunnen ook reageren op recente artikelen, video’s en podcasts en ter publicatie in Wynia’s Week aanbieden. Stuur uw publicabele reacties aan reacties@wyniasweek.nl. Vergeet niet uw naam en woonplaats te vermelden (en, alleen voor de redactie: telefoonnummer en adres). Niet korter dan 50 woorden, niet langer dan 150 woorden. Welkom!