Trends 2021, het Jaar van de Os

2020, volgens de Chinese dierenriem het Jaar van de Rat, zou, zoals ik in de zomer van 2019 correct voorspelde, het jaar van ziekte en economische recessie worden. What’s next? 2021, het Jaar van de Os, wordt een jaar van voortploeteren, zowel voor burgers als ondernemers. Wie de kracht en het doorzettingsvermogen van de os heeft, heeft een prima jaar. Voor klagers wordt het niet fijn. Ontklagen en ontbozen dus, mensen.

De Os staat bekend om zijn robuustheid, gezondheid, werklust, betrouwbaarheid, kracht, vastberadenheid en eerlijkheid. Maar het is ook een koppig beessie, en niet zo’n goede communicator. Al deze eigenschappen komen terug in 2021. Het wordt een jaar voor doorzetters, de sterken, de koppigen. En er zullen de nodige communicatiestoornissen optreden. Bekende Ossen zijn: Vincent van Gogh, Walt Disney, Margaret Thatcher.

Big Tech

De macht van de techgiganten is de afgelopen tijd enorm gegroeid. Maar nu nadert het moment waarop overheden ze gaan opknippen in kleinere bedrijven, zoals in de geschiedenis al eerder gebeurde met bijvoorbeeld Bell en Standard Oil. Denk dan aan bedrijven als Airbnb, Tencent, Alibaba, Amazon, Apple, Facebook, Google, Microsoft, Netflix en Uber. Hun dominantie in cyberspace is overheden, de grote winnaars van de coronapandemie, immers een doorn in het oog. Al in 2020 begon de Amerikaanse regering hierop voor te sorteren. Dat Jeff Bezos, Mark Zuckerberg, Tim Cook en Google/Alphabets Sunder Pichai in 2020 in het Amerikaanse parlement in het beklaagdenbankje kwamen te zitten, is van historisch belang. Dit was het begin van het opbreken van Big Tech. Ook de Chinese overheid is onrustig over de macht van Alibaba en Tencent.

De voorlieden van de techgiganten mogen dan in het Amerikaanse Congres verschijnen, zij weten zelf dat ze een grote politieke macht hebben opgebouwd. Ik heb geen cijfers kunnen vinden over bijvoorbeeld de mate waarin deze bedrijven de Amerikaanse presidentsverkiezingen financieren in ruil voor bescherming van hun belangen in de komende presidentsperiode. Daarenboven is de digitale kennis van overheden en congresleden beperkt, waardoor deze bedrijven hun gang kunnen gaan. Het lijkt erop dat de verhoudingen gaan verschuiven, ook in China.

Finance

De Amerikaanse dollar is al sinds jaar en dag de wereld­reservemunt. In 2021 komen voor het eerst barsten in de dominante positie van de dollar, maar hij valt niet, want niemand heeft daar belang bij, ook aartsrivaal China niet. Zakenbank Goldman Sachs waarschuwt evenwel voor een herordening van valuta in de 21e eeuw, te beginnen in 2021. Intussen winnen goud en zilver aan waarde, omdat beleggers de centrale banken wantrouwen. Centrale banken volgen het voorbeeld van de Chinese Centrale Bank, de eerste die een digitale munt introduceerde. Er komen steeds meer joint ventures tussen banken en techbedrijven, niet-banken dus. De prijzen van goud en zilver blijven in 2021 stijgen, met zo af en toe weer een terugslag. De financiële markt wordt ook overspoeld met drugskapitaal en andere illegale geldstromen. Deze middelen worden weggesluisd om vervolgens in een zwarte economie te worden aangewend. Vooralsnog beperkt het overheidsingrijpen zich tot de banken en accountants die met steeds meer AFM-voorschriften te maken krijgen. In 2021 wordt dit nog urgenter.

Trendkleuren in 2021

Dat worden: wit, geel en groen. In interieurs: blauw.

De Digitale Werkplek

Het kantoorleven uit pre-coronatijden is voorgoed voorbij. Kantoorwerkers werken in 2021 grotendeels thuis, hooguit nog 1 à 2 dagen per week op kantoor.

 Mensen gaan ook kritischer kijken naar hun woonlocatie. Waarom nog relatief klein behuisd wonen op een dure locatie nabij je werk, als je steeds vaker online werkt? Binnenlandse migratie naar groene, ruime en goedkopere krimpregio’s begint op gang te komen. Nu al is de Achterhoek van krimpregio getransformeerd naar groeiregio. Plattelandsgemeenten kunnen zo een nieuwe toekomst krijgen. Randstad en Randland gaan zo meer in elkaar overlopen. Al in 2020 werden delen van de Randstad een krimpgebied. Zeker Amsterdam zal in 2021 verder krimpen, maar dat geldt voor alle 5 grote steden.

Dat heeft forse gevolgen voor de kantorenmarkt. Kantoren worden dunbevolkt, maar krimpen nog niet in oppervlakte. Werkgevers vergoeden koffie en wc-papier en werkplekkosten voor personeel thuis. De preteconomie stort in: in de horeca komt een koude sanering, die driekwart van de horecabedrijven niet overleeft. Ook de meeste clubs en discotheken overleven niet. Maar ook de huizenmarkt gaat veranderen. We leren te leven van lockdown naar lockdown, ook als er een vaccin/medicijn tegen corona komt. De single people society is over zijn hoogtepunt heen. We gaan weer dorpjes, groepjes, communities vormen. Dit wordt de nieuwe tribalisering. Het tuinhuis waar je rustig en Arbo-verantwoord in kan werken, wordt de nieuwe leasebak.

Al in 2025 komen kleine elektrische vliegtuigen op de markt, die een start- en landingsbaan van maar 300 meter nodig hebben, en die 6 tot 20 passagiers voor een habbekrats van de ene kant van het land naar de andere vervoeren. Zo ontstaan nieuwe kleine airlines en nieuwe verdienmodellen. Dit gaat ten koste van het autorijden. In 2021 gaan we daar al op voorsorteren door minder uit te geven aan nieuwe auto’s. De occasionmarkt blijft het goed doen. E-bikes, nu ook in driewielvorm, worden een volwaardig vervoermiddel.

Maar we gaan niet allemaal permanent thuiswerken. Een voorbeeld. Ondernemer ir. Theo Wolters: ‘Het personeel van mijn ingenieursbureau heeft maanden 100% thuisgewerkt. Dat gaat wel, maar de kwaliteit daalt door de afgenomen interactie en de mensen raken het helemaal zat. Inmiddels zijn we alweer een paar weken 100% op kantoor, tot ieders vreugde. Thuiswerken mocht altijd al, maar dat wilden ze niet. En door corona lijkt het zelfs eerder af dan toe te nemen: als iets moet, is de lol er gauw vanaf.’

Heel veel administratieve kantoorbanen zijn überhaupt overbodig en zullen op termijn gaan vervallen door automatisering. Een grote poel van havo-personeel van boven de 50 is eigenlijk nutteloos geworden. Die zullen we moeten omvormen tot eenvoudige zorgverleners, misschien zelfs vooral sociaal: er is sterke behoefte aan mensen die een praatje maken met zieken en ouderen, nu het echte zorgpersoneel te druk is met formulieren invullen. 

Gig-economie van hosselen is voorbij

Tegelijkertijd is vanaf 2021 de gig-economie voorbij. De Amerikaanse regering verplichtte Uber al in 2020 om de zzp-chauffeurs in loondienst te nemen. Dit vormt het begin van het einde van de gig-economie, waarbij platforms zzp’ers laten hosselen voor verre buitenlandse eigenaren. De rest van de platformeconomie zal volgen.

Big Government door een wereldwijde staatsgreep

De overheid is de grote winnaar van de coronacrisis. Veel bedrijven en branches liggen aan een overheidsinfuus. We krijgen Staatskapitalisme. Maar vóór de coronacrisis waren we juist getuige van de implosie van de overheidsmachinerie, ooit een van de beste ter wereld. Denk bijvoorbeeld aan de Toeslagenaffaire bij de Belastingdienst en de falende asielindustrie. Tegelijkertijd zijn overheidsdiensten te duur. Futuroloog prof. dr. Wim de Ridder becijferde al eerder dat bedrijven als Google en Amazon al het overheidswerk 25 tot 50% goedkoper zouden kunnen uitvoeren. Veel werk in 2021 dus voor IT’ers, hervormers, innovatoren en andere saneerders van de vastgelopen overheidsmachinerie.

Klimaat en energie

Nu biomassa is weggevallen en er geen draagvlak meer is voor voldoende windparken, kan de transitie naar fossielvrije energie alleen nog maar doorgaan als kernenergie daarin een hoofdrol krijgt. Die ommekeer komt in 2021: met steun van de bevolking zal het nieuwe kabinet serieus gaan werken aan de planning van kerncentrale Borssele 2,
mogelijk een APR-1400 van het Koreaanse KEPCO. Tegelijk wordt gestart met de ontwikkeling van een Nederlandse thoriumcentrale voor over 20 jaar.

De Klimaatkerk krijgt het moeilijk, de markt voor klimaatalarmisme krimpt. Van de immer boze Zweedse klimaatactiviste met vlechtjes Greta Thunberg horen we weinig meer. Iedere politicus die in 2021 nog het woord ‘stikstof’ of ‘PFAS’ in de mond neemt, zal uitgejouwd en weggehoond worden. Het door de overheid gecreëerde non-probleem van stikstof, PFAS en Natura2000-gebieden, ebt weg. Nederland heeft al meer Natura2000-gebieden dan het veel grotere Frankrijk. Maar de naweeën van het klimaatbeleid van de afgelopen jaren doen zich in 2021 voelen. De bouw draait slecht, er worden minder woningen gebouwd, ondanks de hoge woningnood. Bestaande woningen worden meer waard, zeker omdat burgers blijven investeren in het verfraaien van huis en tuin.

Het miljardenverslindende klimaatbeleid implodeert. De Klimaatkerk haalt bakzeil, al zal dat nog niet zo één, twee, drie gecommuniceerd worden. Het gasverbod is mislukt, maar de rapportages daarover zijn slim over de verkiezingen heen getild. Zoals gezegd: biomassa is een aflopende zaak, hoewel ook in 2021 nog biomassacentrales gebouwd worden, met subsidietoezeggingen voor 7 jaar.

Mondkapjesoorlog en vaccinatienationalisme

In 2021 wordt duidelijk dat de overheid het management van de coronacrisis niet zo goed heeft gedaan als eerst leek. Zo krijgen we de mondkapjesoorlog, vaccinatienationalisme en steeds meer maatschappelijke onvrede over (illegale) immigratie. De afgelopen tien jaar kwamen er netto 1 miljoen immigranten bij en de overheid lijkt niet van plan dat beleid te veranderen.

Geen enkele politieke partij lijkt van zins de zorg te hervormen, terwijl CPB en Standard & Poor’s waarschuwen dat Nederland daardoor op een faillissement afstevent. Let op: na de verkiezingen gaan de zorgpremies omhoog.

Aasgieren duiken op

We zien in 2021 overal aasgieren opduiken die de crisis willen gebruiken om hun plannen door te drukken. Ze maken mijn inziens weinig kans: een echte bedreiging triggert de weerbaarheid en het streven naar zelfbehoud van de mensen. Plannen worden weer gewogen volgens ‘wat heb ik/wat heeft de economie eraan?’ in plaats van ‘ben ik wel een Gutmensch als ik hier niet mee akkoord ga?’ Een nieuwe wederopbouwgeneratie staat op. In die zin ben ik zelf ook een aasgier: ik hoop dat Nederland door corona weer minstens een generatie lang een gezond-verstand-land wordt en geen verzameling verdwaasde Social Justice Warriors blijft.

Radicale islam rukt verder op

In 2021 komen de Taliban weer aan de macht in Afghanistan. In Afrika rukt ISIS steeds verder op en ook in ons eigen land krijgen we steeds meer last van de radicale islam, die verweven is met drugskartels. Deze onderwereld gaat steeds meer de bovenwereld overschaduwen.

Ook verliezers van de vooruitgang zullen in 2021 weer rellen, zoals we in 2020 al zagen in o.a. de Haagse Schilderswijk en het Utrechtse Kanaleneiland. Drugs en islamistische terreur vormen een geheel. De Taliban en Hezbollah leven van drugsopbrengsten en werken in ons land samen met drugskartels zoals dat van de nu onlangs gearresteerde Ridouan Taghi.

Natuurlijk blijven we goede immigranten nodig hebben, zeker om zorg en vergrijzing op te vangen. Maar parasieten, drugstypes en van anti-Westerse haat vervulde herrieschoppers kunnen we missen als kiespijn. De Nigeriaanse maffia, marktleider in de migratie naar Europa, verdient nu al meer aan mensenhandel, ook uit veilige landen, dan aan drugshandel. Geholpen door de asielmaffia van asieladvocaten, asielpromotende NGO’s en de disfunctionerende asieldiensten van de staat: IND en COA. Het zwarte drugsgeld moet wel uitgegeven worden, en bovenwereld en onderwereld raken daardoor meer verweven met elkaar.

Economische Depressie wordt voelbaar: ontRolexen

Corona zorgt niet voor een recessie, maar voor een economische Depressie. De wereld reageert verward en angstig. Optimisme moet, maar zonder de gitzwarte realiteit uit het oog te verliezen. Honderdduizenden werklozen, ook in onze familie- en vriendenkring, houden ons wakker. Het Pentagon verwacht dat de rebellen van generatie Z grootbedrijven gaan hacken en afpersen. Ook opzichtig getoonde rijkdom wordt een probleem: er komen meer straatroven en roofovervallen thuis. Pas op met dure polshorloges van populaire merken. OntRolexen dus!

China rukt op: kans op ‘democratuur’ en revanche

Waar China jaren geleden nog een opkomende markt was, is het inmiddels uitgegroeid tot de grootste economie ter wereld (in gemeten koopkrachtpariteit, maar nog niet in bbp). Vele economen, intellectuelen en politici zijn dan ook gecharmeerd van het Chinese economische model. We zullen daar in de media dus steeds meer positieve berichten over lezen. Want de babbelende kaste loopt weg met de Xinomie, genoemd naar president Xi.

Echter, de Xinomie is een model dat zich mede kenmerkt door roof en niets met een vrije markt van doen heeft. Het Westen blijft echter handeldrijven met China en helpt zo de Chinese regering in het verwezenlijken van haar grote plan. Dat plan gaat voor ons niet goed uitpakken: of het Westen wordt overrompeld of China zal het Westen forceren om dezelfde tactieken te hanteren. We krijgen hier dan een democratuur, een als democratie vermomde dictatuur. Het Chinese model is relatief simpel, maar ook toegespitst op de Chinese cultuur. Daarom zien de Westerse experts vaak het bos door de bomen niet. Waar in het Westen de plannen vaak niet verder reiken dan 5 jaren, gaan de Chinese machthebbers voor plannen met tijdslijnen van decennia. Het grote Chinese plan is om zo snel mogelijk naar de hogere toegevoegde waarde-activiteiten te geraken. De lagere toegevoegde waarde-activiteiten worden dan verplaatst naar satellietstaten. Uiteindelijk moet deze strategie tot economische superioriteit leiden. De Chinese overheid heeft dit voor elkaar gekregen door continu en consequent het intellectuele eigendom van anderen te stelen. Zo becijferde een Amerikaanse Commissie dat de jaarlijkse kosten voor de Amerikaanse economie van deze diefstal 225 tot 600 miljard dollar bedroegen. Verder heeft de Chinese overheid invloed gekregen bij allerlei internationale organisaties (met name VN-organisaties) om zo potentiële weerstand tegen de uitrol van de Chinese plannen te neutraliseren en onwelgevallige onderzoeken te blokkeren.

Overigens is dit een spiegel van wat het Westen eerder deed. Duizenden jaren, tot de 16e eeuw, lag het economisch zwaartepunt van de wereld in Azië. China en India waren samen goed voor 50 à 60% van het bbp van de wereld. Toen stal het Westen zich naar de top. De Britten stalen Chinese theeplanten en stichtten in hun koloniën in India, Sri Lanka en Afrika theeplantages die China wegconcurreerden. Vrijwel alle ‘uitvindingen’ van Leonardo da Vinci zijn gejat van China. Unilever stal margarine van een Frans bedrijf. Columbus stal, naar verluidt, Chinese kaarten van het Amerikaanse continent om Amerika te koloniseren. In de 19e eeuw drogeerde het Westen China. Ruim 1/3 van de Chinese bevolking raakte verslaafd aan opium. Koning Willem III was de Ridouan Taghi van die tijd. In deze ‘Eeuw van Vernedering’ werd China volledig uitgekleed.

Nu wordt Nederland samen met andere Westerse landen ondermijnd door drugs. De Chinezen kijken glimlachend toe. En nu stelen zij zich weer een weg naar de top. Een mengeling van revanche en karma. Karma­kapitalisme wordt kenmerkend voor 2021 en de hele 21e eeuw. Na de Tweede Wereldoorlog zorgden de winnaars van deze oorlog ervoor dat zij samen via internationale organisaties als de VN, WTO, IMF etc. de wereld konden blijven domineren. Amerikaanse bedrijven als Google, Facebook, Amazon en Apple konden de wereldmarkt op (behalve in China dan), terwijl nu Huawei en Tencent worden tegengewerkt in hun vergelijkbare expansie. De handelsoorlog tussen Amerika en China zal ook in 2021 doorgaan, Nederland kan het beste als een snel speedbootje om deze mammoettankers heen laveren, dan kunnen we aan beide verdienen.

Landbouw als hefboom

Supermacht China heeft een groot probleem. Het kan de eigen bevolking niet voeden. Nederland kan de eigen agri-food-branche, een van de innovatiefste ter wereld, daarom goed gebruiken in het dealen met China. Chinezen zijn gek op varkensvlees. Het uitkopen en wegjagen van varkensboeren door de overheid is daarom oliedom. De boerenhaat van politici kan het beste transformeren naar een hernieuwde boerenliefde. Dan kunnen we prima zakendoen met de Chinezen.

De Emotionele Revolutie wordt meer merkbaar

De E van Economie is ook de E van Emotie. Visionair Mickey Huibregtsen identificeerde de Emotionele Revolutie al eerder. In 2021 merken we daar van alles van: van mensen die zich verzetten tegen coronamaatregelen tot samenzweringstheorieën, van rebellerende jongeren van de generatie Z tot eetstoornissen en pandemiedepressies, die ik elders beschrijf. Het komt nu allemaal samen.

Identiteitspolitiek

De giftige identiteitspolitiek, die uit Amerika is komen overwaaien, heeft in 2020 voor veel ellende gezorgd. In het post-christelijke Westen, dat geobsedeerd is door schuldgevoel, heerst daarom ook in 2021 de tirannie van berouw. Handige subsidiegraaiers zullen daar gretig misbruik van maken. Ook de staatsomroep zal ons weer dagelijks inpeperen hoe ‘systemisch racistisch’ Nederland zou zijn. De overheid voert in dit opzicht een Emobeleid.

Italianisering van Nederland

De tijd van het zuinige spaarzame Nederland is voorbij. De 100 miljard coronaschade, de coronasteun aan Zuid-Europa en het fonds van Wopke Hoekstra en Eric Wiebes voor 20 miljard euro aan extra investeringen worden betaald zonder belastingverhogingen. Ook in de pretbegroting die het kabinet voor 2021 maakte is geen soberheid te bekennen. De staatsschuld gaat fors omhoog en over 5 jaar worden we geregeerd vanuit Brussel.

De Z-bellie houdt aan

De generatie Z, geboren tussen 1995 en 2015, is de armste generatie van de laatste decennia. Boos, teleurgesteld in het kapitalisme en ‘het systeem’, omarmt ze het marxisme, is vergiftigd door de uit Amerika overgewaaide identiteitspolitiek en maakt zich bozer over vermeende misstanden uit het verleden (zoals slavernij en Europees kolonialisme) dan over huidige misstanden, zoals de 200 miljoen moderne slaven en de slavenmarkten in onder andere Libië, waar je voor 200 dollar een slaaf koopt.

Maar de geschiedenis was niet fair, waarom zou de toekomst dat wel zijn?

Bidden, mediteren, yoga

We gaan weer bidden tot de goden van onze voorouders, ook mediteren we meer en yoga hoort helemaal bij 2021. Online yogaklasjes lopen als een tierelier. Spiritualiteit groeit vaker in tijden van ziekte en economische rampspoed. Daarmee is er ook markt voor nieuwe goeroes. Ali B transformeerde zichzelf al van rapper tot goeroe, meer goeroes zullen volgen. Mensen zoeken ook vermaak. Hollywood, Bollywood en het Monopoly-spel ontstonden in de Depressie van de dertiger jaren. Netflix en andere streamingsplatforms draaien nu prima. Er worden alweer meer grammofoonplaten dan cd’s verkocht. En sprookjes verkopen goed, zie de Disneyfilms en het minimuseum van­ Madame de Berry in Delft van Mojo-oprichter Berry Visser.

Nieuwe vorm van pers

In 2021 zien we dat de behoefte van burgers toeneemt om informatie/beelden/foto’s op echtheid te valideren. Mede door de komst van deep fakes zal er een toename zijn met betrekking tot de vraag: klopt deze foto? Is deze informatie juist? De vraag naar echte onafhankelijke media/pers gaat toenemen en burgers zijn vaker bereid hier zelf voor te betalen.

Veiligheid

In de drugshandel is in 2021 een forse toename te verwachten van Mexicanen en Colombianen. Die zijn meesters in het fabriceren van crystal meth en het uit goederen halen van vloeibare cocaïne. Verder zien we de trend dat vele criminelen hun zwart of crimineel geld niet meer kwijt kunnen (minder horeca, minder feesten, minder luxe artikelen) met het gevolg dat er veel cash thuis wordt bewaard. Het aantal overvallen thuis zal zeker gaan toenemen.

Dierenliefde groeit en bloeit

Mensen zijn zoogdieren en we vinden troost en lol bij andere zoogdieren, zoals honden en katten. De dierenasiels hebben in coronatijd veel van hun beestjes geadopteerd zien worden, ook in 2021 zet die trend door. Fokkers van rashonden en -katten doen goede zaken. Maar ook de import van huisdieren uit Oost-Europa en Vietnam, waar Nederlandse expats honden redden die anders opgegeten worden en ze in Nederland een fijn thuis bezorgen. Honden voelen het aan als hun baasje verdrietig of gestrest is en door met ze te spelen kun je weer een zorgeloos kind zijn. Mijn moeder, die afgelopen januari overleed, vond op haar ziekbed veel troost bij haar kat, die tot haar dood met haar kwam kroelen. Als mijn man met honden dolt is hij ‘the man with the child in his eyes’.

Zorginstellingen experimenteren al met helende huisdieren voor patiënten. 2021 wordt daarom ook een beestjesjaar en gadgets voor hond en kat worden goed verkocht.

Meer eetstoornissen

Corona heeft gezorgd voor een groeiend aantal eetstoor­nissen. Van anorexia en boulimia tot obesitas en corona­kilo’s. Ook maag- en darmklachten nemen toe, net als vormen van pandemiedepressie. Psychiaters en psychologen krijgen het druk. Hoog tijd dus om gezond, lekker en regelmatig eten tot de hoeksteen van het moderne huishouden te maken. Keukengigant Miele heeft de ambitie om mensen in staat te stellen thuis te koken op restaurantniveau. De in Lelystad en Ede gevestigde keukenleverancier Van den Hazel heeft nu de trendkeuken 2021 gebouwd. In trendy blauw, met strakke lijnen, koperen gootsteen en koperkleurige kraan (iedereen heeft toch al nikkel), porseleinen aanrecht in marmerprint, energiezuinige en kekke Miele-inbouwapparatuur in combinatie met een antieke servieskast van oma. Retro geeft ook weer gezelligheid in de open keuken, die in de post-coronatijd het hart van het huis is geworden.

Interieur-, keuken- en badkamertrends

Rustgevende blauwtinten rukken in 2021 op in ons interieur, in combinatie met hout. We kiezen ook vaker voor ‘statement pieces’ zoals een oud-Hollandse kast in een moderne badkamer, keuken of woonkamer.

Ook krijgen we een Japans-Scandinavische mix in interieurs. En grote planten. Onderzoek leert dat planten in huis ontstressen. Ook de kantoorhond blijft vaker thuis. De vraag naar honden is groter dan het aanbod. Maar leer je hond dat hij niet op de gele bank mag liggen. Dan wordt die snel vies!

Niet iedereen hoeft een eigen hond: leenhonden, deelhonden en logeerhonden zijn in 2021 ook prima. Ook honden ontstressen de mensen. Houten vloeren ontstressen ook, dus ook die gebruiken we meer in 2021, met hier en daar een antiek of modern tapijt erop. In badkamers en keukens krijgen we meer keramiekvloeren in houtprint.

In 2021 is leven van lockdown naar lockdown voor ons allemaal normaal geworden. Kantoorwerkers zullen vaker dan vroeger thuis werken en daar richten ze hun huis dan ook op in. Mensen zonder thuiswonende kinderen kiezen vaker voor de loft-achtige indeling van hun woning, waarin loungen, werken, koken en eten in elkaar overlopen. Het huis wordt een plek om te wonen, te werken en te chillen tegelijk, zoals vóór de industriële revolutie. Opmerkelijk is ook dat we meer eyecatchers en stenen ornamenten gaan gebruiken. Dankzij 3D-behang kunnen we bovendien onze plafonds eruit laten zien zoals in de paleizen uit series als Game of Thrones.

De huiselijke keuken

In 2021 wordt de keuken geïntegreerd in de woonkamer. Jan van den Hazel, eigenaar van het trendsettende Van den Hazel Keukens en Bad, zegt: ‘Woonkamer, keuken en eetkamer worden geblend tot een grote loungeruimte waarin wordt gekookt, gegeten, gedronken, gelounged, geNetflixt en gegamed; een ruimte die er gezellig, warm en huiselijk uitziet. De afgelopen decennia waren keukens vooral industrieel, geïnspireerd op horecakeukens en passend bij strakke interieurs. Maar door de nieuwe huiselijkheid transformeert ook de keuken. Kranen komen straks niet meer alleen in nikkel, maar ook in zwart, groen, blauw, goudkleur, koperkleur en andere kleuren.

Ook de roestvrijstalen spoelbakken en gootstenen krijgen een kleurtje. Je kan ze straks in elke kleur of in elke print krijgen die je maar wilt. Wij hebben ze al in goud- en koperkleuren. Dat is ook te zien bij de Duitse kranenfabrikant Grohe, die nu al kranen voor keukens en badkamers levert in Donald Trump-goud, of Maharadjagoud. Ik zie ook de opkomst van warmere kleuren in keukens. Meer hout en aardetinten en de natuur komt letterlijk meer de keuken in: met kleine kasjes kweek je straks in je keuken verse dille, tijm en andere kruiden. Dat ruikt ook lekker en door lekkere geuren krijgen mensen lekkere trek.’

Patricia Slootjes, marketeer van Miele, ziet als trends in keukenapparatuur: ‘Met de integratie van de keuken in de leefomgeving vervaagt inbouwapparatuur steeds meer naar de achtergrond, verdwijnt soms zelfs achter kast­deuren en wordt alleen voor gebruik naar buiten gebracht. De trend zet zich door in apparaatfronten (in diverse kleuren) met een hoog aandeel glas en vlakke touch-schermpjes. Greeploze inbouwtoestellen passen perfect bij deze trend, omdat de toestellen zeer onopvallend in de omgeving integreren.

Huishoudelijke apparaten met een netwerk zullen de komende jaren een megatrend zijn. Kookhulpsystemen zoals Miele CookAssist en Smart Food ID hebben een grote meerwaarde, omdat beide systemen hulp bieden bij het koken en mensen aanmoedigen om nieuwe gerechten uit te proberen. Dit sluit naadloos aan op de trend dat mensen door de Covid-1- situatie meer thuis gaan koken, maar wel restaurantkwaliteit willen.’

Minder voedselverspilling

Slootjes vervolgt: ‘Naast het feit dat er meer aandacht is voor water- en elektriciteitsverbruik in huishoudelijke apparaten, zijn er een aantal duurzaamheidsissues die klanten raken. Een daarvan is de kwestie van voedsel­verspilling. Naast een groter bewustzijn helpt een koelkast met een optimaal versheidssysteem deze voedselverspilling te voorkomen. Nieuwe generaties koelkasten gebruiken vocht om fruit en groenten vers en knapperig te houden. Met deze nevel en de lage temperatuur van rond de 0° gaan etenswaren tot wel vijf keer langer mee dan in een conventionele groentebak.

Zelfgekweekt voedsel

Een ander mega-onderwerp is gezonde voeding. Slootjes: ‘Een manier om aan vers en vooral zelfgekweekt voedsel te komen is vertical farming – een toekomstgericht concept om voedsel te produceren in kassen met meerdere verdiepingen op een milieuvriendelijke en ruimte­besparende manier, en zo dicht mogelijk bij de plaats van consumptie. Miele heeft een volledig geautomatiseerde plantkubus die niet groter is dan een standaardkoelkast – en biedt perfecte groeiomstandigheden voor salades, kruiden en microgreens.’

Naar de slimme badkamer

Naar de sauna, zwemmen, wellness, douchen, badderen, we vinden het allemaal even heerlijk. Mensen zijn waterdieren, we bestaan voor ongeveer 65% uit water en onze voorouders waren visachtigen. Thuiswellness rukt op nu we minder naar sportscholen en sauna’s gaan. Maar wat als je in bad in slaap valt? In Nederland heeft 54% van de huishoudens wel eens met waterschade te maken gehad. De gevolgen daarvan kunnen flink in de papieren lopen, om het maar niet te hebben over het opruimen van de rotzooi. Jan van den Hazel weet echter: ‘Gelukkig zijn er nu sensoren op de markt die lekkage in een vroeg stadium detecteren en die in combinatie met een slim watermanagementsysteem zelfs automatisch de watertoevoer afsluiten. Als je de bijbehorende app installeert op je smartphone, krijg je een seintje als er thuis iets aan de hand is. Die sensoren waarschuwen ook wanneer de luchtvochtigheid in een ruimte oploopt en het tijd wordt om een raampje open te zetten.’

Spelen met kleuren

Badkamers waren lang min of meer standaard en zagen er in elke woning vaak een beetje hetzelfde uit. Maar we geven onze badkamer steeds vaker een persoonlijk tintje. Van den Hazel: ‘Badkamers worden, net als keukens, een wezenlijk onderdeel van onze leefruimte. We toveren de badkamer om tot een plek voor bezinning en ontspanning, waar het heerlijk toeven is. Wie zijn badkamer niet helemaal naar eigen inzicht kan ontwerpen – zeker in bestaande woningen zijn dat ingrijpende operaties – kan met kleuren spelen, bijvoorbeeld die van de kranen. Er komen prachtige kleuren aan, van warme nikkel- en kopertinten tot grafiet en staal. Zwarte kranen zijn nu al niet aan te slepen.’

Koud afdouchen is gezond

Van Wim Hof, de IJsman, hebben we geleerd om in de ochtend af te douchen met koud water. Het valt op dat steeds meer succesvolle CEO’s en sporters dat ook doen. Eerst neem je een warme douche en dan draai je de kraan naar koud, of andersom. Als het ijskoude water in je lichaam doordringt, worden je organen afgesloten om ze te beschermen. Op het moment dat je de kraan dichtdraait – als je je ademhaling onder controle hebt en gewend bent aan het koude water mag je eronderuit – stroomt het bloed terug je organen in. Daardoor krijg je een energieboost en voel je je superfris en in vorm.

Koud douchen reinigt ook je bloedvaten en houdt ze in goede vorm doordat ze krimpen en weer uitzetten. Sommige mensen zeggen bovendien dat het goed is voor de huid en dat je er jonger van gaat uitzien. En oh ja, je kan het in je nakie doen en in je uppie! Je kunt ook ijsblokjes in bad leggen en daar een half uurtje in gaan liggen voor het ultieme Iceman-detox-moment.

Van Adjiedj Bakas is pas verschenen: Donkerblank. Visie op het post-coronatijdperk. Overal te koop, zoals HIER.